Aktiviti akan datang!

Kejohanan Ping Pong bagi Penduduk Kampong Pelambayan kali ke-4
seterusnya...

WALKATON SEMPENA JUBLI PERAK MASJID KAMPONG PELAMBAYAN

| AdminPelambayan

KOTA BATU, Ahad, 26 April. – Kira-kira 100 orang terdiri daripada penduduk Kampong Pelambayan dan Kampong Dato Ghandi serta pegawai-pegawai masjid menyertai acara walkaton sempena sambutan Jubli Perak Masjid Kampong Pelambayan hari ini.

Acara walkaton sejauh kira-kira tiga kilometer yang bermula dan berakhir di kawasan masjid berkenaan berjalan menuju ke kawasan Jambatan Queen Elizabeth, Kampong Dato Ghandi dan berpatah balik.

Turut hadir menyertai acara walkaton selaku tetamu kehormat ialah Penasihat Bersama Sambutan Jubli Perak Masjid Kampong Pelambayan, Awang Mohiddin bin Haji Md. Daud.

Masjid yang boleh menampung sehingga 500 jemaah itu telah dibina pada tahun 1983 dan dibuka rasmi pada 20 April 1984 oleh Yang Berhormat Pehin Jawatan Luar Pekerma Raja Dato Seri Paduka Haji Awang Hussain bin Pehin Orang Kaya Digadong Seri Lela Dato Laila Utama Haji Awang Mohd. Yussof.

Tapak tanah masjid yang terletak berdekatan dengan Muzium Teknologi Melayu itu telah diwaqafkan oleh Allahyarham Awang Haji Ibrahim bin Pehin Orang Kaya Perdana Wangsa Haji Mohammed.


Petikan dari Pelita Brunei Online oleh
Bolhassan Hj. Abu Bakar, Isnin 27 April 2009

Tags: |